۱۳۸۷ آذر ۶, چهارشنبه

یک کرم کتاب جدید!

اوباما «كرم كتاب» دارد

خبرگزاري فارس: اوباما به كتاب علاقه زيادي دارد و پيش‌بيني مي‌شود پس از ورود وي به كاخ سفيد ركوردي در حوزه كتاب‌خواني دولت‌مردان آمريكا به ثبت برسد.

به گزارش خبرگزاري فارس، پس از پيروزي «باراك اوباما» در انتخابات رياست جمهوري آمريكا آمار كتاب‌هاي منتشره درباره وي به شدت افزايش يافته و موجب شگفتي منتقدان شده است.
«باروك اوباما» خود ميل شديدي به خواندن دارد و به همين خاطر ديگران را نيز مجبور به كتاب‌خواني كرده است.
خبرگزاري فرانسه با اشاره به اين نكته، اوباما را با صفت «كرم كتاب» معرفي كرده است و پيش‌بيني مي‌كند كه پس از ورود اوباما به كاخ سفيد ركوردي در حوزه كتاب‌خواني دولت‌مردان آمريكا به ثبت برسد.
همچنين كتاب‌هاي پيشين باروك اوباما از جمله كتاب دوران تبليغات انتخابات رياست جمهوري وي بسيار مورد توجه مخاطبان كتاب در آمريكا قرار گرفته است و هفته‌هاست كه در صدر پرفروش‌هاي كتاب غيرداستاني روزنامه‌هاي آمريكا قرار دارد.
باروك اوباما همچنين چندي پيش در يك برنامه تلويزيوني با اشاره به زندگي «آبراهام لينكلن» و «فرانكلين روزولت»، ايشان را از تاثيرگذارترين افراد زندگي‌اش معرفي كرد.
اين اظهار نظر اوباما فروش زندگي‌نامه‌هاي «لينكلن» و «روزولت» را با افزايش فوق‌العاده‌اي روبرو كرده و افراد زيادي به خريد كتاب‌هاي مرتبط به اين دو رئيس‌جمهور پيشين آمريكا اقدام كرده‌اند.
در همين راستا كتاب «گروه رقيبان» نوشته «دوريس كيرنز» كه درباره دوران رياست جمهوري «لينكلن» است و به تازگي منتشر شده، در ليست پرفروش‌هاي كتاب آمريكا قرار گرفته است.

۱۳۸۷ آذر ۳, یکشنبه

سالگرد مرگ جک لندن نويسنده سوسياليست آمريكايي


22 نوامبر سالگرد مرگ جان گریفیث است که ما امروزه به نام جک لندن او را می شناسیم
«جك لندن» نويسنده و روزنامه نگار سوسياليست آمريكايي كه 12 ژانويه 1876 ميلادي در سانفرانسيسكو به دنيا آمده بود 22 نوامبر (روزي چون امروز) در سال 1916 و در 40 سالگي از بيماري كليه درگذشت. از وي 50 كتاب بجاي مانده است. وي در عين حال يك روزنامه نگار بود، ولي تنها مقاله و تحليل مي نوشت.
جك لندن به يك نشست روزنامه نگاران پيشنهاد كرده بود كه به جاي مقاله سياسي رساله سياسي نوشته شود، زيرا كه ستون روزنامه جاي كافي براي اداي همه مطلب را ندارد و كوتاه نوشتن يك تحليل سياسي، خواننده را به جايي نمي برد و احيانا او را گيج و گمراه مي كند.
داستانهاي جك لندن آكنده از انتقادهاي اجتماعي هستند كه وي در هر كدام از كتابهايش كوشيده است يك مشكل جامعه را عيان كند. بر ضد استثمار نوشته، از فقر ناليده و دلايل آن را در قالب داستان برنگاشته و از طبقه زحمتكش به دفاع برخاسته است. (به نقل از سایت روزشمار تاریخ ایرانیان)
وقتی اسم جک لندن می آيد همه به یاد «سپیددندان» و «آوای وحش» می افتند. دو داستانی که هر چند در آنها نیز فلسفه انسانی جک لندن مشهود است، اما بیشتر به دنیای حیوانی تعلق دارد و دم از قانون جنگل می زند. اين دو داستان بارها و بارها دست مایه فیلم ها و سریالها و کارتونهای مختلف شده است. اما کمتر کسی می داند که جک لندن در واقع یک نویسنده مبارز سوسیالیست بوده است. آثاری مانند «پاشنه آهنی» یا «مارتین آیدن» آثار ماندگار لندن در اين زمینه هستند.
لندن نویسنده بسیار پر کاری بوده است و آثار فراوان دیگر هم داشته است مانند «گرگ دریا» و یا داستان تخیلی «ستاره گرد» که به موضوع تناسخ بر می گردد. اما من به شخصه بعد از کتاب «سپیددندان» دو کتاب کمتر مشهور این نویسنده یعنی «سپیده دم شمال بزرگ» و «دره ماه» را دوست دارم. که اولی به مردی ماجراجو می پردازد که در کلونداک به دنبال طلا است و پس از موفقیت به سانفرانسیسکو بر می گردد تا از زندگیش لذت ببرد و دومی داستان زنی است از طبقه کارگر که برابر فرار از فشار شهرها به روستا برمی گردد.

در صورتی که علاقه مند هستید از این نویسنده بزرگ بیشتر بدانید می توانيد به منابع زیر مراجعه کنید

زندگی نامه جک لندن - سایت کتاب نیوز
«جک لندن» نویسنده‌ای از طبقه کارگر
جک لندن - ویکیپدیا
زندگی نامه جک لندن - انجمن ادبی شفیقی

شاد و کتاب خوان باشید
کرم کتاب

۱۳۸۷ آبان ۲۵, شنبه

روزکتاب و کتابخوانی

بیست و چهارم آبان، روز کتاب و کتابخوانی است. امیدوارم ما و مسئولان ما به غیر از نام گذاری یک روز به نام کتاب، اقدام عملی تری هم انجام بدهیم.

من که خودم می خواهم امشب بروم کتابفروشی و دلی از عزا در بیاورم. شما هم بفرمائید. جا برای همه هست.

شاد و کتابخوان باشید

کرم کتاب

 

پ.ن: راستی شنیدم در اصفهان هم یک کافه/کتاب راه افتاده است، آيا کسی آدرس آن را دارد؟

 

 

۱۳۸۷ آبان ۱۶, پنجشنبه

نویسنده پارک ژوراسیک درگذشت

به گزارش بی.بی.سی:

«خانواده مایکل کرایتون نویسنده آثار پرفروشی چون پارک ژوراسیک می گوید او پس از "نبردی شجاعانه با سرطان" در سن 66 سالگی در لس آنجلس درگذشته است.

دیگر آثار پرفروش آقای کرایتون شامل "کنگو" و "افشا" (Disclosure) بود که موضوع آثار سینمایی شده اند.

در مجموع بیش از 150 میلیون نسخه از آثار او فروش رفته است. وی همچنین آفریننده داستان سریال محبوب تلویزیونی "ای آر" است.

خانواده آقای کرایتون در بیانیه ای نوشت: "جای او برای همه کسانی که زندگی شان را لمس کرده بود به شدت خالی خواهد بود."

شری همسر و تایلور دختر وی در بیانیه خود از او به عنوان "شوهری ایثارگر، پدری پرمهر و دوستی گشاده دست" نام بردند.

استیون اسپیلبرگ که فیلم پارک ژوراسیک را کارگردانی کرد گفت: "مایکل در آمیختن علم با مفاهیم بزرگ نظری استاد بود، و برای همین بود که دایناسورهای مخلوق او تا این اندازه واقعی می نمودند."

ماه آینده قرار بود کتاب تازه ای از مایکل کرایتون در آمریکا منتشر شود اما شرکت نشر هارپرکالینز گفت که چاپ کتاب اکنون تا آینده نامعلوم معلق خواهد شد.

مایکل کرایتون در شیکاگو متولد شد و در دانشگاه هاروارد پزشکی خواند. او از سال 1971 با کتاب "اندرومدا استرین"که فیلم شد در هالیوود به شهرت رسید.

موفق ترین کتاب او "پارک ژوراسیک" در سال 1993 فیلم شد.»

 

مايکل کرايتون از نظر من یکی واردترین و محبوبترین نويسندگان آثار علمی/تخیلی بود. آثار او برخلاف دیگر نویسندگان اين ژانر به آینده دور مربوط نمی شد، بلکه آينده ای نزدیک را نشان می داد و در مورد موضوعاتی می نوشت که شما همواره در اخبار در مورد آنها می خوانيد. من تقريبا همه کتابهای او را که ترجمه شده است خوانده ام و از همه هم لذت بردم. تنها نقطه ضعف اين نويسنده، نژاد پرست بودن او بود. در بیشتر آثار او، شخصیت بد داستان را يک زردپوست به عهده داشت. اين زردپوستان يا سرمايه گذاران پروژه های عجیب و غریب بودند و يا دانشمندان رغیب! اما شخصیت خوب هميشه یک سفید پوست بود!

از کتابهای زیبای مايکل کرايتون می توان به «پارک ژوراسیک 1 و 2»، «کنگو»، «خورشید تابان»، «طعمه»، «نژاد آندرومدا» و «خط زمان» نام برد.

اما شاید يکی از جالبترین داستانهایش داستان «مرده خواران» است که سرگذشت واقعی یک عرب است که به میان وایکینگها می رود. از این داستان هم فیلم زیبای به نام «سیزدهمین سلحشور» تهیه شده است که هر چند به اصل داستان زیاد وفا دار نیست، اما زیبا است.

نکته جالب دیگر آن است که مايکل کرايتون نويسنده بازی های کامپيوتری هم بوده است! يکی از محبوبترین بازیهای سبک ماجراجویانه (Adventure ) دوره جوانی ما با نام «آمازون» از دست رنجهای این نویسنده است.

 

 

يک نکته جالب در مورد دوران تحصیل اين نویسنده هست: «اساتید او در دانشکده ی ادبیات هاروارد مقاله ها و داستان های او را بی ارزش خطاب می کردند.تا آنجا که کرایتون از این رفتار خسته شد و یک بار یکی از مقاله های جرج اورول را به جای مقاله ی خودش به استادش داد و استاد احمقش به مقاله ی جرج اورول هم نمره ی B- داد.کرایتون بعد ها در این باره اذعان داشت:"دانشکده ی ادبیات جایی نیست که از آنجا نویسنده بیرون بیاید آنجا کارخانه تولید استاد ادبیات است"»

 

بیوگرافی کاملتر وی را می توانيد در سایت ويکپدیای فارسی بخوانید.  همچنین سایت رسمی اين نویسنده نیز می تواند برای علاقه مندان مفید باشد.

 

شاد و کتابخوان باشید

کرم کتاب

 

پ.ن: گفته بودم که امسال سال خوبی برای نویسنده ها نیست!