۱۳۸۷ آبان ۱۶, پنجشنبه

نویسنده پارک ژوراسیک درگذشت

به گزارش بی.بی.سی:

«خانواده مایکل کرایتون نویسنده آثار پرفروشی چون پارک ژوراسیک می گوید او پس از "نبردی شجاعانه با سرطان" در سن 66 سالگی در لس آنجلس درگذشته است.

دیگر آثار پرفروش آقای کرایتون شامل "کنگو" و "افشا" (Disclosure) بود که موضوع آثار سینمایی شده اند.

در مجموع بیش از 150 میلیون نسخه از آثار او فروش رفته است. وی همچنین آفریننده داستان سریال محبوب تلویزیونی "ای آر" است.

خانواده آقای کرایتون در بیانیه ای نوشت: "جای او برای همه کسانی که زندگی شان را لمس کرده بود به شدت خالی خواهد بود."

شری همسر و تایلور دختر وی در بیانیه خود از او به عنوان "شوهری ایثارگر، پدری پرمهر و دوستی گشاده دست" نام بردند.

استیون اسپیلبرگ که فیلم پارک ژوراسیک را کارگردانی کرد گفت: "مایکل در آمیختن علم با مفاهیم بزرگ نظری استاد بود، و برای همین بود که دایناسورهای مخلوق او تا این اندازه واقعی می نمودند."

ماه آینده قرار بود کتاب تازه ای از مایکل کرایتون در آمریکا منتشر شود اما شرکت نشر هارپرکالینز گفت که چاپ کتاب اکنون تا آینده نامعلوم معلق خواهد شد.

مایکل کرایتون در شیکاگو متولد شد و در دانشگاه هاروارد پزشکی خواند. او از سال 1971 با کتاب "اندرومدا استرین"که فیلم شد در هالیوود به شهرت رسید.

موفق ترین کتاب او "پارک ژوراسیک" در سال 1993 فیلم شد.»

 

مايکل کرايتون از نظر من یکی واردترین و محبوبترین نويسندگان آثار علمی/تخیلی بود. آثار او برخلاف دیگر نویسندگان اين ژانر به آینده دور مربوط نمی شد، بلکه آينده ای نزدیک را نشان می داد و در مورد موضوعاتی می نوشت که شما همواره در اخبار در مورد آنها می خوانيد. من تقريبا همه کتابهای او را که ترجمه شده است خوانده ام و از همه هم لذت بردم. تنها نقطه ضعف اين نويسنده، نژاد پرست بودن او بود. در بیشتر آثار او، شخصیت بد داستان را يک زردپوست به عهده داشت. اين زردپوستان يا سرمايه گذاران پروژه های عجیب و غریب بودند و يا دانشمندان رغیب! اما شخصیت خوب هميشه یک سفید پوست بود!

از کتابهای زیبای مايکل کرايتون می توان به «پارک ژوراسیک 1 و 2»، «کنگو»، «خورشید تابان»، «طعمه»، «نژاد آندرومدا» و «خط زمان» نام برد.

اما شاید يکی از جالبترین داستانهایش داستان «مرده خواران» است که سرگذشت واقعی یک عرب است که به میان وایکینگها می رود. از این داستان هم فیلم زیبای به نام «سیزدهمین سلحشور» تهیه شده است که هر چند به اصل داستان زیاد وفا دار نیست، اما زیبا است.

نکته جالب دیگر آن است که مايکل کرايتون نويسنده بازی های کامپيوتری هم بوده است! يکی از محبوبترین بازیهای سبک ماجراجویانه (Adventure ) دوره جوانی ما با نام «آمازون» از دست رنجهای این نویسنده است.

 

 

يک نکته جالب در مورد دوران تحصیل اين نویسنده هست: «اساتید او در دانشکده ی ادبیات هاروارد مقاله ها و داستان های او را بی ارزش خطاب می کردند.تا آنجا که کرایتون از این رفتار خسته شد و یک بار یکی از مقاله های جرج اورول را به جای مقاله ی خودش به استادش داد و استاد احمقش به مقاله ی جرج اورول هم نمره ی B- داد.کرایتون بعد ها در این باره اذعان داشت:"دانشکده ی ادبیات جایی نیست که از آنجا نویسنده بیرون بیاید آنجا کارخانه تولید استاد ادبیات است"»

 

بیوگرافی کاملتر وی را می توانيد در سایت ويکپدیای فارسی بخوانید.  همچنین سایت رسمی اين نویسنده نیز می تواند برای علاقه مندان مفید باشد.

 

شاد و کتابخوان باشید

کرم کتاب

 

پ.ن: گفته بودم که امسال سال خوبی برای نویسنده ها نیست!

0 نظرات: