۱۳۸۷ آذر ۳, یکشنبه

سالگرد مرگ جک لندن نويسنده سوسياليست آمريكايي


22 نوامبر سالگرد مرگ جان گریفیث است که ما امروزه به نام جک لندن او را می شناسیم
«جك لندن» نويسنده و روزنامه نگار سوسياليست آمريكايي كه 12 ژانويه 1876 ميلادي در سانفرانسيسكو به دنيا آمده بود 22 نوامبر (روزي چون امروز) در سال 1916 و در 40 سالگي از بيماري كليه درگذشت. از وي 50 كتاب بجاي مانده است. وي در عين حال يك روزنامه نگار بود، ولي تنها مقاله و تحليل مي نوشت.
جك لندن به يك نشست روزنامه نگاران پيشنهاد كرده بود كه به جاي مقاله سياسي رساله سياسي نوشته شود، زيرا كه ستون روزنامه جاي كافي براي اداي همه مطلب را ندارد و كوتاه نوشتن يك تحليل سياسي، خواننده را به جايي نمي برد و احيانا او را گيج و گمراه مي كند.
داستانهاي جك لندن آكنده از انتقادهاي اجتماعي هستند كه وي در هر كدام از كتابهايش كوشيده است يك مشكل جامعه را عيان كند. بر ضد استثمار نوشته، از فقر ناليده و دلايل آن را در قالب داستان برنگاشته و از طبقه زحمتكش به دفاع برخاسته است. (به نقل از سایت روزشمار تاریخ ایرانیان)
وقتی اسم جک لندن می آيد همه به یاد «سپیددندان» و «آوای وحش» می افتند. دو داستانی که هر چند در آنها نیز فلسفه انسانی جک لندن مشهود است، اما بیشتر به دنیای حیوانی تعلق دارد و دم از قانون جنگل می زند. اين دو داستان بارها و بارها دست مایه فیلم ها و سریالها و کارتونهای مختلف شده است. اما کمتر کسی می داند که جک لندن در واقع یک نویسنده مبارز سوسیالیست بوده است. آثاری مانند «پاشنه آهنی» یا «مارتین آیدن» آثار ماندگار لندن در اين زمینه هستند.
لندن نویسنده بسیار پر کاری بوده است و آثار فراوان دیگر هم داشته است مانند «گرگ دریا» و یا داستان تخیلی «ستاره گرد» که به موضوع تناسخ بر می گردد. اما من به شخصه بعد از کتاب «سپیددندان» دو کتاب کمتر مشهور این نویسنده یعنی «سپیده دم شمال بزرگ» و «دره ماه» را دوست دارم. که اولی به مردی ماجراجو می پردازد که در کلونداک به دنبال طلا است و پس از موفقیت به سانفرانسیسکو بر می گردد تا از زندگیش لذت ببرد و دومی داستان زنی است از طبقه کارگر که برابر فرار از فشار شهرها به روستا برمی گردد.

در صورتی که علاقه مند هستید از این نویسنده بزرگ بیشتر بدانید می توانيد به منابع زیر مراجعه کنید

زندگی نامه جک لندن - سایت کتاب نیوز
«جک لندن» نویسنده‌ای از طبقه کارگر
جک لندن - ویکیپدیا
زندگی نامه جک لندن - انجمن ادبی شفیقی

شاد و کتاب خوان باشید
کرم کتاب

1 نظرات:

mojtabahojatoleslami@hotmail.com گفت...

سلام
بیشتر از سی‌ سال پیش خونهای ملت ما درخت استقلال ، ازادی ، جمهوری اسلامی را میوه دا ر کرد ولی‌ متاسفانه رهبران ما غصهٔ پول چینی‌ ها و معاملات با اینها را میخورند و یا اینکه غصهٔ. این فلسطینیها و یا بدتر از همه حزب الهی ها را میخورند . هرکس ریش داره با یک اسلحه ادعای اسلامی بودن میکنه . من هزار با ر برای جمهوری اسلامی حقیقی‌ جان میدهم ولی‌ حاضر نیستم یک قطره خون برای این اسلام خراب کنها بدهم . امیدوارم این رهبران ما در روز سال گرد انقلاب فریاد االله و اکبر های مردم را دلیل بر اغتشاشگری تعبیر نکنند همین الله و اکبر های مردم بود که رهبران ما را بر کار گزا شت . بنده سی‌ سال پیش در مدرسهٔ طلاب قم درس خواندم و دو سال و نیم زندان شاه بودم . الله و اکبر