۱۳۸۷ مرداد ۲۳, چهارشنبه

مقاومت ایرانی

بیست و یکم مرداد ماه، سالروز مبارزه لشکریان اسکندر و آريو برزن بود. آريوبرزن يکی از سرداران ارتش ایران بود که جانانه در مقابل لشکریان ده ها برابر اسکندر ایستاد و به همراه مردانش جانشان را برای ایران و حفاظ از ایران فدا کرد. یونانیان برای قهرمان مشابه خود لئونیداس یکم که در مقابل لشکر خشایارشاه مقاومت کرد، دهها صفحه سیاه کردند و مدتها داستان، نمایشنامه ساختند و حتی امروزه تمدن غرب بعنوان میراث خوار آنها هنوز به اینکار مشغول است و با ساخت فیلمهای مجهولی مانند 300 این قهرمان را بزرگ و بزرگتر می کند. اما کمتر ایرانی است که در مورد آريوبرزن مطلب بداند و آن مقدار کمی هم که می دانيم از تعریف یونانیان است که در مقابل شجاعت و دلاوری این شیر مرد بیشه ایران کم آوردند و دست به تعریف از او زدند. امروزه تنگه ای که لئونیداس در آن دست به حمله زد و در آنجا کشته شد، يک گردشگاه تاریخی است که هزاران نفر در سال از آن دیدن می کنند. اما ما حتی از محل دقیق نبرد و یا محل قبر قهرمان خود با خبر نیستم. واقعاً وای بر ما. وای بر ما. وای بر ما.
یادمان باشد که اگر ما خود قهرمانانمان را بزرگ نگه داریم، دیگران این کار را برایمان نمی کنند. اگر در توان من بود، حتماً سعی می کردم فیلمی از این قهرمان و نبرد او بسازم. اما فعلاً دستم کوتاه است و تنها می توانم یادش را در این وبلاگ زنده نگه دارم.
و بگویم آريوبرزن، آسوده باش، هر چند ایران بارها دچار حاکمان فاسد و نادان شده است، اما همیشه دلاوران دارد که با جان و دل از آن دفاع کنند. یاد او و تک تک سربازان گمنام و دلیرش پاینده باد.
برای آشنائی بیشتر با وی می توانيد به پيوندهای زیر مراجعه کنید:
آريوبرزن در ویکیپدیا فارسی
نقشه محل جنگ و شرح مختصر آن
آريوبرزن که بود؟
محل احتمالی نبرد

شاد و کتاب خوان باشید
کرم کتاب

0 نظرات: